Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2013

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ (ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ ΣΚΑΛΙ)



ΟΝΟΜΑ:……………………………………………. ΗΜΕΡ. ……………………...

ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ, ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΡΗΜΑΤΑ.

Άρθρα είναι οι μικρές λέξεις που μπαίνουν μπροστά από τα ονόματα και μας βοηθούν  να ξεχωρίσουμε το γένος και τον αριθμό των ονομάτων.
Ουσιαστικά είναι οι λέξεις που φανερώνουν πρόσωπα, ζώα, πράγματα, ιδιότητα, ενέργεια, κατάσταση. (είναι οι λέξεις που μπορούμε να βάλουμε μπροστά τους το ο ή το η ή το το)
Επίθετα είναι οι λέξεις που περιγράφουν ένα χαρακτηριστικό των ουσιαστικών που συνοδεύουν. (πώς είναι;).  Έχουν τρία γένη και κλίνονται όπως τα ουσιαστικά. Βρίσκονται στην ίδια πτώση, αριθμό και γένος με το ουσιαστικό που συνοδεύουν. (είναι οι λέξεις που μπορούμε να βάλουμε μπροστά τους το ο και το η και το το )
Ρήματα είναι οι λέξεις που δείχνουν τι κάνει ή τι παθαίνει κάποιος .  (είναι οι λέξεις που μπορούμε να βάλουμε μπροστά τους το εγώ)

1. Βρίσκω  στο κείμενο τα ουσιαστικά και τα επίθετα και τα βάζω στη στήλη που πρέπει. Υπογραμμίζω τα ρήματα και κυκλώνω τα άρθρα:
Το καράβι βγαίνει αργά αργά με προσεχτικές μανούβρες και το σκυλί ολοένα πλησιάζει. Φαίνεται καθαρά τώρα το ωραίο κεφάλι του. Τα μεγάλα μάτια του είναι γεμάτα χαρά, που βλέπει τα μικρά παιδιά στην πρύμη να του μιλούν.
Το καράβι βγήκε από το μικρό λιμάνι κι ο σκύλος κολυμπά με απίστευτο κουράγιο πίσω απ’ την πρύμη της «Αργώ».
Ο Ανδρέας αρχίζει ν’ ανησυχεί.
 (απόσπασμα από τον Αργοναύτη  του Στρατή Μυριβήλη.)
Ουσιαστικά (14)
Ουσιαστικά
Επίθετα  (5)






















ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΕ ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ.
Το υποκείμενο είναι η λέξη που μας δείχνει ποιος κάνει κάτι. Το βρίσκουμε ρωτώντας Ποιος; Ποια; Ποιο κλπ. και είναι σε πτώση ονομαστική.
 Το αντικείμενο είναι λέξη που δείχνει τι κάνει το υποκείμενο της πρότασης. Το βρίσουμε ρωτώντας τι; ποιον; ποιανού κλπ. Είναι σε πτώση αιτιατική.


2. Βρίσκω στις προτάσεις το ρήμα, το υποκείμενο το αντικείμενο και το σημειώνω μέσα στις παρενθέσεις:
Οι φύλακες φύλαγαν το περιβόλι.
     (......)         (......)           (.......)
 Αυγά γεννούν οι κότες.
(......)   (......)        (.......)
Ο γεωργός θα φυτέψει περιβόλι.
     (......)         (......)           (.......)
Τα παιδία έβλεπαν τα ζώα.
   (......)       (......)      (.......)

ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΣΩΣΤΑΤΙΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ  ΤΟ ΔΥ(Σ)-  ΚΑΙ ΤΟ ΔΙ(Σ)
Με δυ(σ)- γράφονται οι λέξεις που δείχνουν κάτι κακό.
Με δι(σ)- γράφονται οι λέξεις που δείχνουν δύο πράγματα.
3. Να επιλέξετε και να γράψετε το σωστό (δυσ- ή δισ-) στις παρακάτω προτάσεις:
-Ο άνθρωπος που δύσκολα εμπιστεύεται κάποιον ονομάζεται δ....σπιστος.
-Το αντίθετο της ευτυχίας είναι η δ,.,.στυχία.
-Τα δ….ψηφα αποτελούνται από δύο γράμματα.
-Ο χρόνος που έχει 366 μέρες ονομάζεται δ....σεκτος,
-Οι δ....συλλαβές λέξεις τονίζονται.
- Μου είναι δ....σκολο να καταλάβω τι ακριβώς έγινε.

ΜΑΘΑΜΕ ΤΟΝ ΕΝΕΣΤΩΤΑ, ΤΟΝ ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΤΙΚΟ ΜΕΛΛΟΝΤΑ. (ΤΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΛΙΣΗ ΤΟΥΣ)
Ενεστώτας δείχνει κάτι που γίνεται τώρα (παρόν). (γράφω)
Παρατατικός δείχνει κάτι που γινόταν στο παρελθόν. (έγραφα)
Εξακολουθητικός μέλλοντας δείχνει κάτι που θα γίνεται στο μέλλον. (θα γράφω)
Ο εξακ. Μέλλοντας κλίνεται όπως και ο ενεστώτας μόνο που μπροστά έχει το θα.

4. Συμπληρώνω τον πίνακα:
Ενεστώτας
Παρατατικός
Εξακ. μέλλοντας
Εγώ  τρέχω



Εσύ διάβαζες



Αυτός  θα παίζει


Εμείς χορεύουμε

Εσείς ανοίγατε

Αυτοί  μαθαίνουν




ΜΑΘΑΜΕ ΠΩΣ ΓΡΆΦΟΝΤΑΙ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΣΕ  -ΙΝΟΣ  ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΤΟΥΣ.
ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ: φωτεινός, σκοτεινός, ορεινός, υγιεινός, φτηνός, υπεύθυνος, ανεύθυνος, ταπεινός, επικίνδυνος
Μάθαμε να δημιουργούμε επίθετα από άλλες λέξεις (ΠΑΡΑΓΩΓΗ)

5.  Γράψε πώς λέγεται αυτός που είναι φτιαγμένος από (και στα τρία γένη):
Υλικό
Αρσενικό
Θηλυκό
Ουδέτερο
Γυαλί



Δέρμα



Ξύλο



Πέτρα




ΜΑΘΑΜΕ ΠΩΣ ΚΛΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ

6. Να  κλίνετε τις φράσεις;
ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

ΑΡΣΕΝΙΚΟ
ΘΗΛΥΚΟ
ΟΥΔΕΤΕΡΟ
ΟΝΟΜ.
ο πράσινος τοίχος
η μακρινή  βόλτα
το υπέροχο λουλούδι
ΓΕΝ.



ΑΙΤ.



ΚΛΗΤ.




ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ  ΑΡΙΘΜΟΣ

ΑΡΣΕΝΙΚΟ
ΘΗΛΥΚΟ
ΟΥΔΕΤΕΡΟ
ΟΝΟΜ.



ΓΕΝ.



ΑΙΤ.



ΚΛΗΤ.




ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΠΩΣ ΒΑΖΟΥΜΕ ΣΕ ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΣΕΙΡΑ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ

7.  Βάζω τις λέξεις σε αλφαβητική σειρά:
Βάλε τις λέξεις σε αλφαβητική σειρά με βάση το δεύτερο γράμμα:
εφημερίδα, είχα, έξω, εκείνα, έτσι, ευχαριστημένοι, έχουμε, έβαψε, έλαμπαν,
______________________________________________________________________________________________________________________________________


Δεν υπάρχουν σχόλια: