Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2012

ΓΛΩΣΣΑ ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 9 (Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΡΧΙΖΕΙ)

ΟΝΟΜΑ: ...................................    ΗΜΕΡ. .......................
ΜΑΘΑΜΕ  ΤΟΝ ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΑΘΗΤΙΚΗΣ ΦΩΝΗΣ
1. Μεταφέρω το κείμενο από τον αόριστο στον παρακείμενο και στον υπερσυντέλικο:
          Ο κυρ Νικόλας ταξίδεψε σε πολλά μέρη και αντάμωσε ανθρώπους από όλες τις φυλές της γης. Οι πιο πολλοί τον δέχτηκαν με χαρά και υποσχέθηκαν να πάρουν μέρος στο χορό σαν θα ‘ρθει η ώρα. Βρήκε όμως και σκληρούς ανθρώπους που του φέρθηκαν άσχημα.                                              (Ζωρζ Σαρρή, Το γαϊτανάκι)
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
Ο κυρ Νικόλας έχει ταξιδέψει ……………………………………………….………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ
Ο κυρ Νικόλας είχε ταξιδέψει ……………………………………………….………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
ΜΑΘΑΜΕ ΤΟΝ ΕΥΘΥ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΛΑΓΙΟ ΛΟΓΟ
2. Να αλλάξετε ό,τι χρειάζεται, ώστε να μετατρέψετε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο :

ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ
ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ
Ο δάσκαλος ρώτησε:

- Πώς σας φάνηκε η συναυλία, παιδιά;

- Καταπληκτική, απάντησαν εκείνα.




3. Να αλλάξετε ό,τι χρειάζεται, ώστε να μετατρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ :

ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ     
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ
Ο σκηνοθέτης ρώτησε τους ηθοποιούς αν είναι έτοιμοι για την πρόβα κι εκείνοι απάντησαν ότι μπορούν να ξεκινήσουν.








ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΟ ΣΥΛΛΑΒΙΣΜΟ
4. Χωρίζω τις λέξεις σε συλλαβές:
Η Άννα και ο αδερφός της ο Πέτρος, μπήκαν στην εκκλησία που άστραφτε από τα φώτα και προσκύνησαν τις εικόνες.
............................................................................................................................................................................................................................................................................
ΜΑΘΑΜΕ ΤΙΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ (ΤΙ – ΠΟΙΟΣ – ΠΟΣΟΣ )

5. Συμπλήρωσε με μια ερωτηματική αντωνυμία:
................... έχεις και κλαις;
...................  φαγητό σου αρέσει περισσότερο;
................. κοστίζει ένα αυτοκίνητο;
.................. είναι η διεύθυνση του φίλου σου;

ΜΑΘΑΜΕ ΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ (ΑΠΑΝΤΑΝΕ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΟΤΕ)

6. Να υπογραμμίσετε τα χρονικά επιρρήματα στις προτάσεις:
Χθες  η γυναίκα μου γέννησε ένα κοριτσάκι.
Προχθές  μάλωσαν οι δυο τους πολύ άσχημα.
Παλιά  στο χωριό μας υπήρχε ένας νερόμυλος.
Καλό είναι να διαβάζεις καθημερινά τα μαθήματά σου.

ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΣΧΗΜΑΤΙΖΟΥΜΕ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ

7. Σχημάτισε σύνθετες λέξεις:
Ανοιχτό + χρώμα     .................................................................
Πικρό - αμύγδαλο    .................................................................
Πικρή - δάφνη         .................................................................
Ανοιχτό - μυαλό      .................................................................
Τραπέζι – μαντίλι    .................................................................
ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΠΩΣ ΔΙΝΟΥΜΕ ΟΔΗΓΙΕΣ  ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΟΡΙΣΤΙΚΗ Α΄ ΠΡΟΣΩΠΟ

ΜΑΘΑΜΕ ΠΟΤΕ ΝΑ ΒΑΖΟΥΜΕ ΠΟΙΟ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΠΙΟ
8. Συμπληρώνω ποιο ή πιο.
............... είπες ότι είναι ................ ψηλό βουνό στην Ελλάδα.
............... πολύ μου αρέσουν τα τεχνικά. Εσένα ................. μάθημα σ’ αρέσει;
Σε .................. δρόμο μένεις;
ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΣΧΗΜΑΤΙΖΟΥΜΕ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΛΕΞΕΙΣ
9. Γράψε τις λέξεις   στη σωστή σειρά, ώστε να σχηματιστούν προτάσεις:
αργά, πολύ, δουλειά του, για τη έφυγε, ο πατέρας
_____________________________________________
 σχολείο μας, από , δίπλα, το, υπάρχει, μια , παιδική χαρά
______________________________________________
αδερφός, ο , μου, οδηγεί, σταθερά, αυτοκίνητο, πολύ, το μας,
______________________________________________
ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΤΑ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΚΑ ΛΑΘΗ ΣΕ ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΔΙΟΡΘΩΝΟΥΜΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια: