Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2013

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΟ 1Ο ΤΕΥΧΟΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ




ΟΝΟΜΑ: ......................................................................   ΗΜΕΡ. ........................
ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ  ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ, ΤΑ ΑΡΘΡΑ, ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ, ΤΑ ΡΗΜΑΤΑ

1. Βρίσκω τα ουσιαστικά, τα επίθετα, τα άρθρα και τα ρήματα στις παρακάτω προτάσεις και τα γράφω στη στήλη που πρέπει:
Αυτοί ετοίμασαν τις ακριβές αποσκευές τους.        
 Τα βρόμικα πιάτα τα έπλυναν οι άλλοι.
Το μικρό αυτό κορίτσι χάθηκε στην ζούγκλα.
Ο Παναγιώτης βάρεσε το ωραίο του κεφάλι.
Ο πρόεδρος είναι δυναμικός άντρας
Ουσιαστικά
Άρθρα
Επίθετα
Ρήματα





















ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΚΛΙΝΟΥΜΕ ΑΡΣΕΝΙΚΑ  ΣΕ –ΟΣ , ΣΕ –ΑΣ
ΚΑΙ ΟΥΔΕΤΕΡΑ ΣΕ –ΜΑ ΚΑΙ ΕΠΙΘΕΤΑ ΣΕ –ΟΣ

2. Να μεταφέρεις τις προτάσεις στον πληθυντικό:
Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός
Ο βοηθός του δημάρχου

Το σκοινί του γαϊδάρου

Η πόρτα του μαντρότοιχου

Το γράψιμο του πίνακα

Η φωνή του ψαρά

Το ίχνος  του θηράματος


ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ –ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ – ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ – ΕΞΑΚ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ
ΜΑΘΑΜΕ ΤΑ ΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ ΣΕ –ΑΩ   -Ω  (ΚΥΛΑΩ ΚΥΛΩ)

3. Γράφω τα ρήματα σε όλους τους χρόνους στο πρόσωπο που είναι:
ΧΡΟΝΟΙ
ΡΗΜΑ
ΡΗΜΑ
ΡΗΜΑ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ψήνω


ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ

έπαιζε

ΑΟΡΙΣΤΟΣ


αγάπησα
ΣΤΙΓΜ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ



ΕΞΑΚ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ



ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ



ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ, ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ, ΤΟ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ. ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΜΕ ΠΟΙΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΕΣ, ΣΥΝΘΕΤΕΣ, ΚΑΙ ΕΛΛΕΙΠΤΙΚΕΣ

4. Να βρείτε το ρήμα, το υποκείμενο, το αντικείμενο, το κατηγορούμενο στις προτάσεις και να γράψετε αν η κάθε πρόταση  είναι απλή(Α), σύνθετη(Σ) ή ελλειπτική (Ε)
Ο Πέτρος και ο Γιώργος πάνε     βόλτα. (......)           Παίζω μπάλα.(..........)
     (.....)               (......)     (....)       (.....)                      (.....)    (.....)
Καλησπέρα σας (.......)
Το κρύο είναι τσουχτερό.  (.......)                  Ήρθε ο υδραυλικός.  (.......) 
  (.....)     (....)    (.......)                                      (.....)       (.......)

ΜΑΘΑΜΕ ΤΙΣ ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ
(ΟΡΙΣΤΙΚΗ, ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ, ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ)

5.Να ξαναγράψετε την πρόταση χρησιμοποιώντας την υποτακτική και την προστακτική έγκλιση (ενεστώτα):
Γράφουμε τις ασκήσεις.                 
Υποτακτική: ........……………………………………………………………………
Προστακτική:……...…………………………………………………………………

ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΜΕΤΑΤΡΕΠΟΥΜΕ ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΑ

6. Μετατρέπω τις ρηματικές φράσεις σε ονοματικές και αντίστροφα.
Ρηματική φράση
Ονοματική φράση
Δικαιώθηκε  ο αγώνας.


Η αλλαγή του καιρού.

ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΟΥΜΕ ΤΟ ΟΡΙΣΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΔΥΝΑΤΟΥΣ ΤΥΠΟΥΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΑΝΤΩΝΥΜΙΩΝ

7. Κυκλώνω τα οριστικά άρθρα και υπογραμμίζω τους αδύνατους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών.
Ο Νίκος τους κάλεσε όλους στο σπίτι του. Δεν τους πέρασε από το μυαλό τους ότι είχε τα γενέθλιά του. Κανένας δεν του έφερε δώρα. Του υποσχέθηκαν να του πάρουν το αγαπημένο του παιχνίδι την άλλη μέρα όλοι μαζί οι φίλοι του.

ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΝΑ ΒΑΖΟΥΜΕ ΛΕΞΕΙΣ ΣΕ ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΣΕΙΡΑ

8. Να βάλετε τις λέξεις σε αλφαβητική σειρά:
τηλέφωνο, αράδα, όραση, γυμναστική, αλεπού, βότανο, χορός, κουλούρι, ρολόι, φωτιά, βράχος, συζήτηση, πατάτα, χαλί, μηχανή
________________________________________________________________________________________________________________________________________

ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΕΙΣ

8. Βάζω Π μπροστά από τις φράσεις που έχουν παρομοίωση:
Στο περιγιάλι το κρυφό κι άσπρο σαν περιστέρι.
Σαν τα  ‘μαθε όλα, άλλαξε γνώμη.
Κι έπεσαν οι ελπίδες μου σαν του δέντρου τα φύλλα.
Σαν καλά βολεύτηκες στην πρώτη θέση.

ΜΑΘΑΜΕ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΑΡΚΤΙΚΟΛΕΞΑ  ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ

9. Τι σημαίνουν οι συντομογραφίες και τα αρκτικόλεξα;
   μ.μ.  : ………………………………      κά. : …………………………………      
   τηλ. :  ………………………………      π.Χ  : …………………………………
   ΟΓΑ :  ………………………………………………………………………. 
 ΕΛ ΑΣ :  …………………………………………………......................…

ΜΑΘΑΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ, ΤΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΠΑΥΛΑΣ, ΤΗΣ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΣΙΩΠΗΤΙΚΩΝ ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

10. Βάζω κόμμα, διπλή παύλα, παρένθεση και αποσιωπητικά στις προτάσεις.
Ο Γιώργος ο καλύτερος φίλος μου αρρώστησε. (κόμμα)
Η γιαγιά μου αν και κουρασμένη έκανε πίτα χθες. (διπλή παύλα)
Είχε δίκιο αλλά
Ο Πέτρος αν και άρρωστος ήρθε σχολείο. (παρένθεση)

ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΡΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ

11. Γράφω τα  ρήματα που προκύπτουν από τα ουσιαστικά:
Ουσιαστικό
Ρήμα
Ουσιαστικό
Ρήμα
βίδα

φυτό

κάπνισμα

τραύμα

αγκαλιά

ζεστός


ΜΑΘΑΜΕ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ ΔΥΣ-(ΚΑΤΙ ΚΑΚΟ) ΚΑΙ ΔΙ(Σ) (ΔΥΟ)

12. Συμπληρώνω ό,τι λείπει και τονίζω:
Ο Νίκος περπατούσε για ένα δ.....ωρο  σε δ....σβατα και δ....σπρόσιτα μονοπάτια.
Το σπίτι μου είναι δ....ώροφο.
Το χθεσινό θεατρικό έργο ήταν δ....πρακτο. (δυο πράξεις)
Όλοι λένε ότι ο Βαγγέλης είναι δ.....πρόσωπος και δ....στροπος και δ.....σφημεί τους φίλους του.

ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΙΣ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ ΤΩΝ ΟΥΔΕΤΕΡΩΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΣΕ -Ι ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΣΕ –Υ
13 Συμπληρώνω τα γράμματα που λείπουν και τονίζω:
το ψωμ......,    το σκοιν.........,   το σφυρ........,  τα δίχτ.......,              το στάχ........
το τυρ........,   τα παπούτσ........,  το δόρ.......,  το βράδ.........,  τα  βράδ........., 
ΜΑΘΑΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΩΝΥΜΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΠΑΊΖΩ- ΠΕΖΟΣ,  ΠΑΙΡΝΩ- ΠΕΡΝΩ

14. Συμπληρώνω με τις λέξεις παίζω, πεζός, περνώ και παίρνω τις προτάσεις.
Κάθε μέρα ........................... και ........................... το Νίκο από το σπίτι του και πηγαίνουμε ..................... στο πάρκο και ......................... μπάλα.
Οι .................... πρέπει να ....................... προσεχτικά το δρόμο.
Τα παιδιά δεν πρέπει να .................................. όταν .......................... το δρόμο.

ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΛΕΞΕΩΝ
(ΥΔΩΡ, ΔΡΟΜΟΣ, ΠΟΙΩ ΚΛΠ)

ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΜΙΑ ΑΙΤΗΣΗ, ΕΝΑ ΓΡΑΜΜΑ, ΝΑ ΑΦΗΓΟΥΜΑΣΤΕ ΕΝΑ ΓΕΓΟΝΟΣ, ΝΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΜΕ ΕΝΑ ΚΤΙΡΙΟ

15. Γράφω μια ιστορία με βάση τις εικόνες και δίνω ένα τέλος στην ιστορία.

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................

Δεν υπάρχουν σχόλια: