Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2014

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗΝ 7Η ΕΝΟΤΗΤΑ (ΕΛΙΑ)




ΟΝΟΜΑ: ................................................................... ΗΜΕΡ. .....................
ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΚΛΙΝΟΥΜΕ ΘΗΛΥΚΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΕ    ΚΑΙ ΣΕ –Η.
1. Κλίνω τα ουσιαστικά:

ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
Ονομ.
η γραμμή
η  τέχνη
η  μαμά
η καστανιά
Γεν.




Αιτ.




Κλητ.




ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
Ονομ.




Γεν.




Αιτ.




Κλητ.





ΜΑΘΑΜΕ ΤΑ ΚΥΡΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΚΟΙΝΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ

2 Υπογραμμίζω τα κύρια ονόματα στο παρακάτω κείμενο και το γράφω σωστά:
          Στο στέλιο και την ευγενία, αρέσουν τα ταξίδια. Έχουν γυρίσει όλη την ελλάδα. Έχουν πάει στην πάτρα, το βόλο, την καβάλα, την πρέβεζα και την καλαμάτα. Τους αρέσουν επίσης τα νησιά κέρκυρα, ζάκυνθος, ρόδος και σάμος. Ξέρουν μάλιστα ότι το ψηλότερο βουνό της πατρίδας μας είναι ο όλυμπος.
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
……………………………………………….

ΜΑΘΑΜΕ ΤΑ ΠΑΘΗ ΤΩΝ ΦΩΝΗΕΝΤΩΝ

3. Ξαναγράφω τις παρακάτω φράσεις βάζοντας  απόστροφο στη θέση του φωνήεντος που μπορεί  παραλειφθεί και να σημειώσετε στις παρενθέσεις ποιο φαινόμενο έχουμε κάθε φορά (έκθλιψη, αφαίρεση, αποκοπή):
Π.χ. μου το έφερε                 μου το ‘φερε                        (αφαίρεση)
Τα άφησε εκεί..               .......................................            (.........................)   
   Θα  ήθελα.                       ...................................             (.........................)
Από το χωριό.                  .....................................            (.........................)
 Σου το είπα.                    .....................................           (.........................)
Το άκουσα.                       ....................................            (.........................)
Μου έπεσε .                     .....................................           (.........................)
Πού είμαστε.                   ......................................           (.........................)
Μακάρι να είχα.               .....................................            (.........................)
ΜΑΘΑΜΕ ΤΟΝ ΑΟΡΙΣΤΟ ΤΗΣ ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗΣ
4. Συμπληρώνω τις προτάσεις με το ρήμα που λείπει.
Π.Χ. Ποιος σκότωσε τον καρχαρία;
Ο καρχαρίας σκοτώθηκε από έναν ψαρά.
Ποιος πλήρωσε τη ζημιά;
Η ζημιά ........................................ από αυτόν που την έκανε.
Εσύ φόρτωσες το αυτοκίνητο;
Όχι, το αυτοκίνητο .................................................. από τους εργάτες.
Παιδιά, εσείς στρώσατε το τραπέζι;
Όχι, το τραπέζι .............................................. από τη μαμά.
Παιδιά, εσείς σηκώσατε τον παππού που κοιμόταν;
Τι λες, μόνος του ............................................
Οι πειρατές έπιασαν αιχμάλωτο τον καπετάνιο του πλοίου.
Ο καπετάνιος ...................................... αιχμάλωτος από τους πειρατές.
Γιατί έσβησες αυτό που έγραψα στην άμμο;
Δεν το έσβησα εγώ, ......................................... από τη θάλασσα.
 5. Κλίνω το ρήμα στολίζομαι στον αόριστο.
ΑΟΡΙΣΤΟΣ ΠΑΘΗΤΙΚΗΣ ΦΩΝΗΣ

ΟΡΙΣΤΙΚΗ
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
εγώ


--------------------
εσύ



αυτός


---------------------
εμείς


---------------------
εσείς



αυτοί


---------------------

ΜΑΘΑΜΕ ΤΙΣ ΑΥΤΟΠΑΘΕΙΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ
6. Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τις κατάλληλες αυτοπαθείς αντωνυμίες.
Ο Γιάννης ξαναβρήκε .................................... ,μόλις πήγε στο σχολείο.
Ο γιατρός είπε να φροντίζει περισσότερο ............................................
Κορίτσια να προσέχετε ...........................................

ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΑ ΥΠΟΚΟΡΙΣΤΙΚΑ

7.Σχηματίζω υποκοριστικά στις παρακάτω λέξεις)
αρνί …………………………….        γέροντας ……………………….
βοσκός ………………………….       βρύση…………………………….
παιδί …………………………….       άρχοντας …………………………
μικρή ……………………………       κορίτσι …………………………
μητέρα …………………………        αδερφός…………………………
ελιά. .........................................          κορίτσι ............................................
μαμά ........................................           βρύση ............................................

ΜΑΘΑΜΕ ΤΑ ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΑ ΑΡΣΕΝΙΚΑ ΣΕ –ΏΝΑΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ

8. Χωρίζω τα παρακάτω αρσενικά σε δυο κατηγορίες:
αγώνας ελαιώνας, στρατώνας, περιστερώνας, ξενώνας, καλαμιώνας, αχυρώνας, κρυψώνας, κηδεμόνας, Μακεδόνας, Στρυμόνας, Μαραθώνας, αιώνας, Παρθενώνας, ηγεμόνας, κανόνας,
-ώνας: .................................................................................................................. ..............................................................................................................................
-όνας: ...................................................................................................................

ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΧΩΡΙΖΟΥΜΕ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ

9. Υπογράμμισε την πρόταση ή τις προτάσεις της που δεν έχουν σχέση με το θέμα της πιο κάτω παραγράφου.
Η ψηφοφορία στην Κύπρου είναι μυστική. Δικαίωμα ψήφου έχουν όλοι οι πολίτες που έχουν κλείσει τα είκοσι ένα χρόνια. Ψηφίζει ο πλούσιος και ο φτωχός, ο μορφωμένος και ο αγράμματος, ο άντρας και η γυναίκα. Οι εκλογές γίνονται την ίδια μέρα σε όλο το νησί. Στην τάξη μας εκλέγουμε την επιτροπή μας με ψηφοφορία. Πρόεδρος της τάξης μας είναι η Χριστίνα. Η ψηφοφορία στην Κύπρο είναι υποχρεωτική. Η ψήφος είναι δικαίωμα, καθήκον και ευθύνη.

10. Χωρίζω το κείμενο σε τρεις παραγράφους, βάζοντας το σημάδι της παραγράφου (§)  ανάμεσα στις λέξεις.
Η Μανωλίτσα είναι μια μικρή πόλη μακρόστενη, σα να την έχει ζουλήξει το βουνό. Τα σπίτια είναι χτισμένα στην πλαγιά και φτάνουν ίσαμε το ρέμα. Το σχολείο βρίσκεται έξω από τ’ άλλα σπίτια κι έχει μπροστά του όλη την πράσινη κοιλάδα με περιβόλια κι από την άλλη μεριά έχει το ποταμάκι. Η αυλή του σχολείου είναι αρκετά ευρύχωρη. Φτάνει ως την άκρη του ρέματος. Εκεί υπάρχουν κάγκελα, βέβαια, και πλάι στα κάγκελα είναι ένας ψηλός φράχτης από κάτι φυτά που μοιάζουν με σπαθιά.
(Τα ξύλινα σπαθιά   Π. Καλιότσου)
Γράψε έναν τίτλο για κάθε παράγραφο.
1. ......................................................................................................................
2. .....................................................................................................................
3. ...............................................................................................................

ΜΑΘΑΜΕ ΤΟ ΑΣΥΝΔΕΤΟ ΣΧΗΜΑ

11. Συμπλήρωσε το κόμμα, όπου λείπει.
Μακάρι να ταξίδευα στην Κίνα στην Ιαπωνία στην Κούβα και στο Μεξικό. Έχω διαβάσει βιβλία περιοδικά εφημερίδες και κάθε είδους ταξιδιωτικά έντυπα για τις χώρες αυτές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: