Πέμπτη, 13 Μαρτίου 2014

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗΝ 10Η ΕΝΟΤΗΤΑ




ΟΝΟΜΑ: ....................................................................         ΗΜΕΡ. …………………

ΜΑΘΑΜΕ ΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΚΥΡΙΟΛΕΞΙΕΣ

1. Σχηματίζω κυριολεξίες και μεταφορές:

ΚΥΡΙΟΛΕΞΙΑ                                           ΜΕΤΑΦΟΡΑ
Ζεστή ……………………..                       Ζεστή φωνή
Τετράγωνο ……………………                 Τετράγωνο μυαλό
Πικρή γεύση                                              Πικρή ……………………
Πηγή ποταμού                                           Πηγή ………………………..
Βαριά …………………….                        Βαριά ατμόσφαιρα
Άνοιξε το στόμα                                        Άνοιξε ………………………..
Σφίξε …………………….                         Σφίξε την καρδιά σου.

ΜΑΘΑΜΕ ΤΙΣ ΑΟΡΙΣΤΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ ΚΑΙ ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΟ ΑΟΡΙΣΤΟ ΑΡΘΡΟ

2. Συμπληρώνω τις φράσεις με τις αόριστες αντωνυμίες που ταιριάζουν:
( ένας, άλλο, κάποιο, κάτι, τίποτε, κάμποσος, καθετί, καθένας, κάθε, μερικά)
Βοηθούν ο ………………. τον  ………………..  και ζουν ήσυχα και αρμονικά.
Η βροχή μουρμουρίζει στα τζάμια ……………………. μυστικό.
Έτρεξε στο ψυγείο να ετοιμάσει ………………………. για βραδινό.
Δε θέλω ………………. παραπάνω απ’ όσα έχω.
Πέρασε έτσι ………………….. καιρός και σαν να ξεχάστηκαν όλα.
Μ’ ενδιαφέρει το ……………... που έχει σχέση με τη δουλειά μου.
Το σπίτι μου είναι μεγάλο κι ο …………………….. έχει το δωμάτιό του.
Έστειλα το φυλλάδιο σε …………………… σπίτι του χωριού.
Έβαλε ………………. πράγματα στην τσάντα του κι έφυγε.

3. Συμπληρώνω το οριστικό ή το αόριστο άρθρο που ταιριάζει :
............ γάιδαρος και .......... αλεπού πήγαν μαζί για κυνήγι. Ξαφνικά ............. λιοντάρι πετάχτηκε μπροστά τους.  ........... αλεπού πλησίασε το λιοντάρι και του υποσχέθηκε πως θα του έδινε ........ γάιδαρο αν την άφηνε να φύγει. ............ λιοντάρι συμφώνησε. Τότε ...... αλεπού έριξε ....... γάιδαρο σε ........ παγίδα. ..... λιοντάρι, μόλις σιγουρεύτηκε πως ........ γάιδαρος πιάστηκε, γύρισε κι έπιασε πρώτα ........ αλεπού.

ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΕΣ ΜΕΤΟΧΕΣ

4. Γράφω τις ενεργητικές μετοχές των ρημάτων:
ΡΗΜΑ
ΜΕΤΟΧΗ
ΡΗΜΑ
ΜΕΤΟΧΗ
πηγαίνω

περνώ

κρατώ

φθάνω

μπαίνω

ζητώ

ρωτώ

μιλώ

τρέχω

δίνω

ΜΑΘΑΜΕ ΤΑ ΤΡΟΠΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ – ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΤΡΟΠΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΟΥΔΕΤΕΡΟ ΤΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ –  ΜΑΘΑΜΕ ΦΡΑΣΕΙΣ  ΠΟΥ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΤΡΟΠΟ

5. Υπογραμμίζω τα τροπικά επιρρήματα  στο παρακάτω κείμενο:
Βάδιζα αργά στο δρόμο που οδηγούσε προς το δάσος. Έτσι κι αλλιώς είχα βγει για βόλτα. Τραγουδούσα μάλιστα σιγανά, ένα όμορφο σκοπό.
Διαρκώς κοίταζα και θαύμαζα την ομορφιά του τοπίου.
Ξαφνικά ένιωσα άσχημα όταν είδα έναν άνθρωπο πεσμένο στο έδαφος.
-         Είστε καλά, μήπως χτυπήσατε; Ρώτησα ταραγμένα.
-         Γλίστρησα κι έπεσα μα δε χτύπησα, μονάχα που λέρωσα το πανωφόρι μου.
Τον βοήθησα να σηκωθεί και μαζί συνεχίσαμε ήσυχα – ήσυχα το δρόμο μας.

6. Στις παρακάτω προτάσεις κυκλώνω τα επιρρήματα και υπογραμμίζω τα επίθετα.
Της μίλησε με ωραία λόγια.                  Στην εκδρομή περάσαμε ωραία.
Τα παιδιά έπαιζαν γελαστά.                  Τους μίλησε πολύ άγρια.
Μιλούσε σιγά για τα άγρια λόγια.         Δούλευε ακούραστα για πολλές ώρες.

ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΝΑ ΧΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΣΕ ΣΥΛΛΑΒΕΣ

7. Χωρίζω τις λέξεις σε συλλαβές:
Έλλειμμα

Αριθμός

Φίλιππος

Καρπός

Άκαρπος

Αστείος

Αράχνη

Όρθιος

Όπλο

Αθροίζω

Ύποπτος

Έρχομαι

Σεμνός

Δραχμή


ΜΑΘΑΜΕ ΤΟ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟ Α Α(Ν)

8. Σχηματίζω σύνθετε λέξεις με το στερητικό α- αν-
κακός ......................................                    όμοιος ...........................................
βέβαιος ....................................                    ήσυχος ...........................................
δυνατός ....................................                   άξιος ..............................................
γνωστός ...................................                    ίσος .................................................

ΜΑΘΑΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥΣ
 9. Κυκλώνω τις προθέσεις και γράφω δίπλα τι δείχνει η πρόθεση μαζί με το ουσιαστικό.
Κατεβαίνει τη σκάλα με πηδήματα.  (....................................................)
Πέρασε το πρωινό του με διάβασμα. (....................................................)
Μας κοίταζε χωρίς να μιλάει. (....................................................)
Έβρεχε από το βράδυ. (....................................................)
Θα έρθω κατά το βραδάκι. (....................................................)

ΜΑΘΑΜΕ ΤΟΥΣ ΧΡΟΝΙΚΟΥΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥΣ ΚΑΙ   ΤΙΣ ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ



ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ είναι οι μικρές , άκλιτες λέξεις που συνδέουν λέξεις  ή προτάσεις.
Δες τον παρακάτω πίνακα με τους συνδέσμους. Δεν μπορείς φυσικά να τους μάθεις απ’ έξω όλους. Απ λά να τους μελετήσεις με προσοχή.



ΤΙ ΦΑΝΕΡΩΝΟΥΝ
ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ
1.     Εξηγούν κάτι
δηλαδή
2.     Δείχνουν την αιτία
γιατί, επειδή, αφού
3.     Κάνουν υποθέσεις
αν, σαν, άμα
4.     Δείχνουν το σκοπό
να, για να
5.     Δείχνουν δισταγμό
μήπως, μην
6.     Συγκρίνουν
παρά
7.     Δείχνουν το αποτέλεσμα- συμπέρασμα
λοιπόν, ώστε, άρα, επομένως
8.     Δείχνουν αντίθεση
μα, αλλά, όμως, ενώ, αν και, παρά
9.     Δείχνουν χρόνο
όταν, μόλις, αφού, πριν, ώσπου, όποτε, καθώς, προτού,
10. Ξεχωρίζουν κάτι από κάτι άλλο
ή, είτε
11.                        Συνδέουν  απλά
και, κι, ούτε, ουδέ, μηδέ
12. -----------------------------------
πως, ότι

















10. Συμπληρώνω το νόημα των προτάσεων, σχηματίζοντας χρονικές προτάσεις με τους συνδέσμους που είναι στην παρένθεση
(όταν) Θα πάμε εκδρομή, ...............................................................................................
(μόλις) Βγήκα για να παίξω, ...........................................................................................
(πριν)  Έφτασα στο σπίτι, ...............................................................................................
(προτού) Ήξερα να διαβάζω, ..........................................................................................
(μόλις) Άλλαξε γνώμη, ...................................................................................................
(ωσότου)  Περιμέναμε αρκετή ώρα, ..............................................................................
11. Γράφω τα ρήματα σε όλους τους χρόνους:
ΧΡΟΝΟΙ
ΡΗΜΑ
ΡΗΜΑ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ψήνω
ψήνομαι
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ


ΑΟΡΙΣΤΟΣ


ΣΤΙΓΜ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ


ΕΞΑΚ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ


ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ


ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ





Γράψε  μια ιστορία με βάση τις εικόνες. Για κάθε εικόνα γράψε μια παράγραφο. Μπορείς να προσθέσεις και δικά σου στοιχεία. Μην ξεχάσεις να γράψεις έναν τίτλο.
....................................................................................................................................
...................................................................................................................................
....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
........................................................................................................................................

Δεν υπάρχουν σχόλια: