Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 2012

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗ 2Η ΕΝΟΤΗΤΑ - ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
(ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ)
ΟΝΟΜΑ: .......................................................      ΗΜΕΡ: .............................
ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΧΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΕ  ΚΥΡΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΑ
Κύρια ονόματα είναι τα ονόματα των ανθρώπων, των γιορτών, των δρόμων, των γεωγραφικών όρων (πόλεις, χωριά, ποτάμια, βουνά κλπ)

1. Ξαναγράφω  το κείμενο βάζοντας κεφαλαίο το αρχικό γράμμα στα κύρια ονόματα.
 Το καλοκαίρι με τους γονείς μου πήγα διακοπές στην καβάλα. Ξεκινήσαμε το πρωί. Περάσαμε τρία ποτάμια:  το λουδία, τον αξιό και το γαλλικό και φτάσαμε στη θεσσαλονίκη. Στη συνέχεια περάσαμε τις λίμνες βόλβη και κορώνεια τον ποταμό στρυμόνα  και μετά από λίγη ώρα φτάσαμε στην καβάλα. Εκεί  βρήκαμε τους φίλους μου τον πέτρο και το γιώργο.
......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... .........................................................................................................................................

ΜΑΘΑΜΕ ΤΙΣ ΦΩΝΕΣ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ
Τα ρήματα που στο πρώτο πρόσωπο του ενεστώτα (εγώ) τελειώνουν σε –ω είναι στην ενεργητική φωνή. Τα ρήματα  που στο πρώτο πρόσωπο του ενεστώτα (εγώ) τελειώνουν σε –μαι είναι στην παθητική φωνή.

2. Χωρίζω  τα παρακάτω ρήματα σε ενεργητικής και παθητικής φωνής:
(σηκώνω, θεραπεύομαι, καθαρίζω, δανείζω, θυμούμαι, ορκίζομαι, πληρώνω, γυρίζω, αγαπιέμαι, φορτώνω, λυπούμαι, κινιέμαι, διορθώνω, μαζεύω, κοιμούμαι, σβήνω, πληρώνομαι, τρυπιέμαι, ρωτιέμαι, αρχίζω)
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ






















ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΠΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ
Τα ουσιαστικά που βρίσκονται στη γενική πτώση απαντούν στην ερώτηση ποιανού είναι κάτι. Στη γενική του πληθυντικού όλα τα ουσιαστικά τελειώνουν σε -ων

3. Υπογραμμίζω τα ουσιαστικά στις παρακάτω φράσεις  που είναι σε γενική πτώση.
η τσάντα της Μαρίας,    τα δώρα των παιδιών,    τα παραμύθια του παππού,   οι ιστορίες των ανθρώπων,  τα ποδήλατα των παιδιών,   οι κούκλες της Μαρίνας,  τα παιχνίδια του παιδιού,  η άσκηση των μαθηματικών,   το βιβλίο της μαμάς
ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΚΛΙΝΟΥΜΕ ΤΑ ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΡΗΜΑΤΑ ΕΙΜΑΙ ΚΑΙ ΕΧΩ ΣΤΟΝ ΕΝΕΣΤΩΤΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΝΕΣΤΩΤΑ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
Ενικός αριθμός


Ενεργητική
Παθητική
Εγώ (α΄ πρόσωπο )
είμαι
έχω
κρύβω
κρύβομαι
Εσύ (β΄ πρόσωπο )
είσαι
έχεις
κρύβεις
κρύβεσαι
Αυτός(γ΄ πρόσωπο )
είναι
έχει
κρύβει
κρύβεται
Πληθυντικός        αρ.     




Εμείς (α΄ πρόσωπο )
είμαστε
έχουμε
κρύβουμε
κρυβόμαστε
Εσείς (β΄ πρόσωπο )
είστε
έχετε
κρύβετε
κρύβεστε
Αυτοί (γ΄ πρόσωπο )
είναι
έχουν
κρύβουν
κρύβονται


4. Γράφω τις προτάσεις σε όλα τα πρόσωπα:
Εγώ είμαι στο σχολείο και έχω μάθημα.
Εσύ …………………………………………………...............
Αυτός …………………………………………………………
Εμείς …………………………………………………………
Εσείς …………………………………………………………
Αυτοί …………………………………………………………
 (εγώ) Ξεκουράζομαι, όταν φροντίζω τον κήπο.
(εσύ) .................................................................................................
(αυτός) ..............................................................................................
(εμείς) ...............................................................................................
(εσείς) ..............................................................................................
(αυτοί) ..............................................................................................

ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΟ ΣΥΛΛΑΒΙΣΜΟ ΚΑΙ ΜΑΘΑΜΕ ΟΤΙ ΤΑ ΟΜΟΙΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΣΤΟ ΣΥΛΛΑΒΙΣΜΟ ΧΩΡΙΖΟΝΤΑΙ

5.  Χωρίζω  σε συλλαβές τις λέξεις:
ΛΕΞΕΙΣ
ΣΥΛΛΑΒΕΣ
ΛΕΞΕΙΣ
ΣΥΛΛΑΒΕΣ
γραμματική

Σάββατο

αγράμματος

εγγόνια

γεννήτρια

μαλλιά

ιππότης

ιππασία



ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΙΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ
6. Ενώνω τις απλές λέξεις σε σύνθετες:
Απλή
Απλή
Σύνθετη
μπαίνω
βγαίνω

χιόνι
νερό

χορεύουν
πηδούν


ΜΑΘΑΜΕ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ
Επίθετα είναι οι λέξεις που περιγράφουν τα ουσιαστικά. Δηλαδή μας λένε πώς είναι τα ουσιαστικά. Τα επίθετα έχουν τρία γένη.

7. Να υπογραμμίσεις τα ουσιαστικά, να βάλεις σε κύκλο τα επίθετα. Να γράψεις τα επίθετα στα τρία γένη στην ονομαστική του ενικού.
*    Τα παιδιά έπαιζαν με μια μικρή μπάλα.
*    Είμαστε όλοι μια ζεστή οικογένεια.
*    Βρισκόμαστε σε μια εξωτική περιοχή.
*    Έβλεπα χθες μια ωραία εκπομπή στην τηλεόραση.
*    Κάτω από το ξύλινο υπόστεγο δεν βρέχονταν.
*    Πηγαίνουμε μαζί σε ιδιωτικό σχολείο.

ΑΡΣΕΝΙΚΑ (Ο)
ΘΗΛΥΚΑ (Η)
ΟΥΔΕΤΕΡΑ (ΤΟ)




















ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΤΟΠΟ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΤΟΠΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
Π.Χ. ΜΕΣΑ, ΕΞΩ, ΜΠΡΟΣΤΑ

8. Με κάθε ζευγάρι λέξεων σχηματίζω μια πρόταση, στην οποία να φαίνεται και το πού, όπως στο παράδειγμα:
(καρότσι – πεζοδρόμιο,  γόμα – κασετίνα,  κουτάλι – πιάτο, ρέστα – τσάντα, σταγόνα – τζάμι, μήλα – μηλιά)
Άφησα το καρότσι πλάι στο πεζοδρόμιο.
.......................................................................................................................
.......................................................................................................................
.......................................................................................................................
.......................................................................................................................
.......................................................................................................................
ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΙΣ ΑΝΤΙΘΕΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ

9. Γράφω δίπλα στις λέξεις τις αντίθετες τους:
καθιστός  ………………….           ευχάριστο ……………………......
αργός………………………           φτωχός……………………………
ορατός…………………….           ζεστό ……………………………..

10. Συμπληρώνω στο κείμενο τις καταλήξεις που λείπουν:
Εσείς κάθε μέρα βρίσκ______ χρόνο να παίζ_______. Πηγαίν_____ συχνά στο πάρκο, που βρίσκε______ στην πλατεία. Όμως, δε διαβάζε_____ τα μαθήματά σας όσο πρέπει. Αυτό δεν πρέπει να γίνε_______. Κινδυνεύ_____ να μείν______ στην ίδια τάξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: