Πέμπτη, 22 Νοεμβρίου 2012

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗΝ 3Η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
(ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗΝ 3Η ΕΝΟΤΗΤΑ)
ΟΝΟΜΑ: ................................................................. ΗΜΕΡ. ................

ΜΑΘΑΜΕ ΤΟ ΑΟΡΙΣΤΟ ΑΡΘΡΟ (ΕΝΑΣ, ΜΙΑ, ΕΝΑ)

ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

αρσενικό
θηλυκό
ουδέτερο
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ
ένας
μια
ένα
ΓΕΝΙΚΗ
ενός
μιας
ενός
ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ
ένα(ν)
μια
ένα


1. Συμπληρώστε τα κενά με το οριστικό ή αόριστο άρθρο.
Ζούσαν ____ φορά κι ____ καιρό ____ γέρος και ____ γριά σ'____ παλιό σπίτι στο δάσος. ____γέρος____ μέρα είπε της γριάς:___  ξύλα κοντεύουν να τελειώσουν, πρέπει να πάμε στο δάσος.
     Έτσι ____ πρωινό ____ γέρος και ____ γριά ξεκίνησαν για  ____δάσος. Στο δρόμο άκουσαν ____ προβατίνα κι ____ αρνί να βελάζει. Πήγαν προς ____ μέρος που άκουσαν και είδαν ____ προβατίνα που είχε γεννήσει.
____ γριά πήρε ____ αρνάκι αγκαλιά και γύρισαν στο σπίτι για να το
φροντίσουν.
      Πέρασε όμως ____ ώρα και ____ γέρος και ____ γριά πήγαν ____
άλλη μέρα για ξύλα.
(Ο κύκλος της γνώσης. Εκδόσεις "Αθηνά" Μ. Μαυρογιάννη)

ΜΑΘΑΜΕ ΤΗΝ ΚΛΗΤΙΚΗ ΠΤΩΣΗ (καλούμε κάποιον) ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ ΠΤΩΣΗ (απαντούμε στην ερώτηση τι και είναι το αντικείμενο της πρότασης)

2. Γράφω τις προτάσεις στον άλλο αριθμό.
ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

Τα παιδιά παίζουν στον κήπο.
Κοριτσάκι, έλα εδώ.                               


     Οι γιατροί εξετάζουν τους αρρώστους.
 Ο δάσκαλος ρωτάει το μαθητή.
     


ΜΑΘΑΜΕ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΙΞΗΣ (αποσιωπητικά, κόμμα) ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΡΟΦΟ.
3. Γράφω  πιο σύντομα τις παρακάτω λέξεις σημειώνοντας την απόστροφο, όπου χρειάζεται:
που έχεις
που   ’χεις
το ένα

το άφησα

από αύριο

πάρε το

στείλε το

σε άκουσα

το άλογο


4. Βάζω τελεία, κόμμα ή αποσιωπητικά.
 Χθες πήγαμε στο Σέλι  το χωριό της μαμάς
Εκεί μας περίμενε η γιαγιά   Είχε ετοιμάσει
Εμείς βγήκαμε στην αυλή   
Και τι δεν παίξαμε
ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΟΜΟΡΦΑΙΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

5. Συμπληρώνω τα κενά των προτάσεων με το κατάλληλο επίθετο από την παρένθεση, γράφοντάς το στο σωστό γένος.
(δερμάτινος, διάσημος, αθλητικός, γυάλινος, κολλητικός, ορεινός, βραδινός, φετινός, μάλλινος)
Έπλυνε με προσοχή το ……………………ποτήρι.
Διάβασα τα αποτελέσματα των αγώνων σε μια …………………… εφημερίδα.
Θα είναι βαρύς ο ………………….. χειμώνας.
Του έκανε δώρο ένα………………………πορτοφόλι.
Η γρίπη είναι μια ………………………. ασθένεια.
Σε πολλούς αρέσει να κάνουν ένα ………………… μπάνιο.
Έχει πέσει πολύ χιόνι στα ……………………. χωριά.
Η Άννα αγόρασε μια ……………………μπλούζα.
Σε λίγο θα εμφανιστεί ο ……………………. τραγουδιστής.

ΜΑΘΑΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ (ΣΑΝ = ΟΤΑΝ ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ)

6. Βάζω Π μπροστά από τις φράσεις που έχουν παρομοίωση:
(......)  Στο περιγιάλι το κρυφό κι άσπρο σαν περιστέρι.
(......) Σαν τα  ‘μαθε όλα, άλλαζε γνώμη.
(......) Κι έπεσαν οι ελπίδες μου σαν του δέντρου τα φύλλα.
(......) Σαν καλά βολεύτηκες στην πρώτη θέση.
(......) Σαν περδικούλα θλίβεται, ωσάν παπί μαδιέται.
(......) Σαν νέος πρέπει να γυμνάζεσαι.
(......) Βρέθηκε η μάνα μοναχή σαν καλαμιά στον κάμπο.
(......) Σαν καλό μου φαίνεται αυτό το αυτοκίνητο

ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΙΣ ΣΥΝΩΝΥΜΕΣ ΛΕΞΕΙΣ

7. Αντιστοιχίζω  τις συνώνυμες λέξεις
                ώριμος                                      φημισμένος
                ζωηρός                                      κρύος
                διάσημος                                   πελώριος
                τεράστιος                                  ξακουστός
                ψυχρός                                      αντρειωμένος
                πασίγνωστος                             ατίθασος
                γενναίος                                    γινωμένος

Δεν υπάρχουν σχόλια: